Joakim Jonasson, Diesel

 
 
 
Auktionsnr
534662
 
Beskrivning

JOAKIM JONASSON (född 1960): #Diesel 8/18, Joakim Jonasson m fl, C-print, Upplaga 6/18, 80 x 120 cm.


UTSTÄLLD
Finally it all makes sense, Fotografiska, 2016-2017, avbildad på omslaget i utställningskatalogen.

"This campaign has got to be about ideas. Not slogans" står det på en av annonserna i vad som hör till modevärldens mest uppmärksammade kampanjer - det italienska modeföretaget Diesels reklam mellan åren 1991 och 2001. Kampanjen hade ett tilltal som var överdådigt och provokativt, men som under den absurt humoristiska och ofta ironiska ytan också tog upp brännande samhällsfrågor.
Den för reklam ovanliga komplexiteten var en viktig orsak till kampanjens framgång, men minst lika viktigt var det dynamiska sättet att kombinera text och bild.
Många av bilderna är händelsrika som scener ur en film och i flera fall finns en dröm och surrealistisk ton - även när bilderna har en dokumentär eller journalistisk inriktning. Mannen bakom kampanjen var creative director Joakim Jonasson, men som de flesta kreativa projekten skapades det i sammarbete med andra begåvade personer - inte minst fotografer som Jörgen Lööf, Peter Gehrke, Pierre Winther och Henrik Halvarsson.

Niclas Östlind, fil. dr. i Fotografi vid Akademin Valand


 
Kategorier
Fotografi, Nutida, Collection
 
Visas och avhämtas
Nybrogatan 32, Stockholm
 
 
 
Joakim Jonasson, Diesel
Klicka för att förstora bilden
Budhistorik (17 bud)
Bud nr
Tid
Bud SEK
3967315
2018-04-16 20:57:53
24 000
3967310
2018-04-16 20:55:18
23 000
3967305
2018-04-16 20:53:53
22 000
3967296
2018-04-16 20:51:43
21 000
3967292
2018-04-16 20:50:53
20 000
 * Ditt bud
 
AUKTIONEN AVSLUTAD
2018-04-16 kl 21:00
Slutpris SEK:
24 000
2 422 EUR, 2 875 USD
Utropspris SEK:
30 000

Föremålet omfattas av Följerätt/Droit de suite

 
Transport
Föremålet finns i Stockholm. Transportpris från 344 kr.
Läs mer om transporter.
 
Stockholms Auktionsverk Online